Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Det funkar ju om man har källare! Där jag bor är det ett litet kryputrymme som gäller då, och temperaturen där nere är inte helt stabil alltid då det är rätt grunt.

Hmmm, det visste jag inte, får kolla mer och se om det är ett dugligt alternativ, halvt long term är planen köra en brewpiless istället för inkbird och då använda ispindeln till temp probe, men kanske går att göra det med Pill med...

Ja det finns rätt mycket info om just RAPT Pill på nätet. Kolla exempelvis här
Men det du exporterar är till excel vad jag kan hitta i portalen:

Notera mätnogrannheten på temperaturen

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

En uppdatering gällande mina problem med min Rapt Pill som inte uppdaterade regelbundet. Kegland skickade ut en riktad uppdatering till min pill som löste problemet. Nu uppdaterar den var 8e minut. Frågan är hur det slår på batteritiden. Kan ju vara så att man måste ladda den oftare än var 5e månad men det kan jag leva med.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Idag ska det skapas öl igen. För att dra ner lite på kolhydraterna blir det en amerikansk lager med en andel flingad majs. Passar nog fint till sommaren om det blir så varmt som de hotar med.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

En äkta Pisswasser!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tyvärr blev OG lite högt trots spädning. Men jag får leva med det. Målet var 1.043 så ingen jätteskillnad

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag tänkte brygga en wit som sommarblask. Få se om det lyckas bättre dehär gången, läst lite olika recept och fastnade för en klon av Vedett Borde få hem ingredienser på ~onsdag så får vi se när jag hinner/orkar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag tänkte brygga en wit som sommarblask. Få se om det lyckas bättre dehär gången, läst lite olika recept och fastnade för en klon av Vedett Borde få hem ingredienser på ~onsdag så får vi se när jag hinner/orkar.

Wit är en sort som man älskar eller hatar tror jag. Jag har tyvärr svårt för den. Hur mycket koriander har du i den?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag tänkte brygga en wit som sommarblask. Få se om det lyckas bättre dehär gången, läst lite olika recept och fastnade för en klon av Vedett Borde få hem ingredienser på ~onsdag så får vi se när jag hinner/orkar.

Tänker slänga ihop en blond någon helg för sommardricka, brukar alltid gå ner i värmen

Skrivet av ingenjören:

Wit är en sort som man älskar eller hatar tror jag. Jag har tyvärr svårt för den. Hur mycket koriander har du i den?

Tror det här stämmer väldigt bra, trots flertalet försök har jag inte hittat många wit jag tycker är mer än bara drickbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Tänker slänga ihop en blond någon helg för sommardricka, brukar alltid gå ner i värmen

Tror det här stämmer väldigt bra, trots flertalet försök har jag inte hittat många wit jag tycker är mer än bara drickbar.

Jag har fortfarande planer på en blonde ale (golden ale) till sommaren. 4,5 % S-04 samt mängder av citra och mosaic. ☀️🌴

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Såhär tänkte jag göra min Golden Ale. Funderar på om Nelson och El Dorado verkligen passar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jäsningen rullar på och min RAPT pill fungerar nu utan anmärkning. Jäser med jästen Nova lager i 17 C och vid 1 bar ö.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Wit är en sort som man älskar eller hatar tror jag. Jag har tyvärr svårt för den. Hur mycket koriander har du i den?

20g till 50 liter, frågan om man ens ska hitta den i smaken sen. Men bättre så än att det bara smakar koriander 45g pomeransskal på det.

5kg pilsnermalt, 5kg veteflingor, 0.5kg munich. 20g Magnum @ 60 min, 60g Hallertau i whirlpool. Mangrove Jack's M21. Ca 4.5% så man inte blir plakat fast man råkar ta 3 en varm Julidag

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

20g till 50 liter, frågan om man ens ska hitta den i smaken sen. Men bättre så än att det bara smakar koriander 45g pomeransskal på det.

5kg pilsnermalt, 5kg veteflingor, 0.5kg munich. 20g Magnum @ 60 min, 60g Hallertau i whirlpool. Mangrove Jack's M21. Ca 4.5% så man inte blir plakat fast man råkar ta 3 en varm Julidag

Jag förutsätter att du menar 3 st Maß

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Går och funderar ibland på salter o.s.v. i vattnet vid bryggning, har inte hunnit till att pröva än men funderar ofta, hur får du reda på vad för någonting som är i vattnet till att börja med?

Läser man på vissa trådar på reddit och kollar vissa youtube kanaler är det i princip omöjligt att få till öl utan att tillsätta lite kemikalier i vattnet (utgår dock från att mycket av det är USA och odrickbart vatten)... Hur får man en baseline på vad som är i vattnet i dagsläget, och är det verkligen så viktigt att justera för olika ölsorter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Går och funderar ibland på salter o.s.v. i vattnet vid bryggning, har inte hunnit till att pröva än men funderar ofta, hur får du reda på vad för någonting som är i vattnet till att börja med?

Läser man på vissa trådar på reddit och kollar vissa youtube kanaler är det i princip omöjligt att få till öl utan att tillsätta lite kemikalier i vattnet (utgår dock från att mycket av det är USA och odrickbart vatten)... Hur får man en baseline på vad som är i vattnet i dagsläget, och är det verkligen så viktigt att justera för olika ölsorter?

Vattenrapport kan du nog hitta en på din kommuns hemsida eller från närmaste reningsverk, detta brukar vara publik info så att säga.
Har du egen brunn som jag får du lämna ett vattenprov på analys så får man fram hur ens vatten är.

Hur mycket man vill hålla på med salter och vattenprofiler är personligt, men tänk såhär. Öl är nästan 95% vatten och olika vatten smakar olika, så är det bara, så klart det gör skillnad.
"Blir ju öl ändå" såger många och det stämmer, men finns också många som gillar att nörda ner sig, finns mycket kul att experimentera med i din vattenprofil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Går och funderar ibland på salter o.s.v. i vattnet vid bryggning, har inte hunnit till att pröva än men funderar ofta, hur får du reda på vad för någonting som är i vattnet till att börja med?

Läser man på vissa trådar på reddit och kollar vissa youtube kanaler är det i princip omöjligt att få till öl utan att tillsätta lite kemikalier i vattnet (utgår dock från att mycket av det är USA och odrickbart vatten)... Hur får man en baseline på vad som är i vattnet i dagsläget, och är det verkligen så viktigt att justera för olika ölsorter?

Jag jobbar mycket med vattnet. Det är ju dessutom "verifierat" via brewlosophy att via ett blindtest kan man tydligt känna skillnad på vattnet i en öl. Jag har tur och bor i en stad där de har ultrafiltrerat mjukt vatten. Då det är ultrafiltrerat behöver de inte ens tillsätta klor i vattnet. Men vattenrapport hittar du på din vattenleverantörs hemsida. Bor du i Skåne, Uppsala, Öland eller Gotland kan du mycket väl ha hårt vatten. Då blir det svårare att få till en tjeckisk pilsner exempelvis. Men man brukar prata om vilket förhållande du har mellan sulfater och klorider i ett vatten. 1:1 brukar vara bra för en balanserad lager. För en ipa eller liknande kan det tom handla om 3:1 där sulfaterna är dominerande. I en NEIPA brukar man vilja ha tvärtom, dominerande klorider för att göra ölen mjuk och saftig. Även NaCl kan skapa detta i en NEIPA. Fler tankar och funderingar kring vatten så är det bara att hojta till. Om du har svårt att hitta data om ditt vatten kan jag hjälpa dig men då måste du berätta varifrån du får ditt vatten (vilken kommun du bor i).

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Går och funderar ibland på salter o.s.v. i vattnet vid bryggning, har inte hunnit till att pröva än men funderar ofta, hur får du reda på vad för någonting som är i vattnet till att börja med?

Läser man på vissa trådar på reddit och kollar vissa youtube kanaler är det i princip omöjligt att få till öl utan att tillsätta lite kemikalier i vattnet (utgår dock från att mycket av det är USA och odrickbart vatten)... Hur får man en baseline på vad som är i vattnet i dagsläget, och är det verkligen så viktigt att justera för olika ölsorter?

Här finns en del att läsa: https://www.lindhcraftbeer.com/?s=vattenbehandling

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Fler tankar och funderingar kring vatten så är det bara att hojta till. Om du har svårt att hitta data om ditt vatten kan jag hjälpa dig men då måste du berätta varifrån du får ditt vatten (vilken kommun du bor i).

Hittar det här: https://www.dunea.nl/drinkwater/waterkwaliteit-en-samenstelli... (rapporten från Katwijk)
Tyvärr är det inte på Svenska då jag är bosatt i Nederländerna, vad för kemikalier bör jag leta efter för att ha en aning om vad som kan behöva göras? Frågar då det är ~10 sidor totalt att leta igenom. Kollar jag på water i Brewfather är det Calcium, Magnesium, Natrium, Klor, SO4 och HCO3 som verkar relevant, är det då dom jag bör leta efter i rapporten?
Väldigt tacksam för hjälp då det här är någonting jag tagit för givet gör väldigt lite förutsatt att kranvattnet är drickbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Hittar det här: https://www.dunea.nl/drinkwater/waterkwaliteit-en-samenstelli... (rapporten från Katwijk)
Tyvärr är det inte på Svenska då jag är bosatt i Nederländerna, vad för kemikalier bör jag leta efter för att ha en aning om vad som kan behöva göras? Frågar då det är ~10 sidor totalt att leta igenom. Kollar jag på water i Brewfather är det Calcium, Magnesium, Natrium, Klor, SO4 och HCO3 som verkar relevant, är det då dom jag bör leta efter i rapporten?
Väldigt tacksam för hjälp då det här är någonting jag tagit för givet gör väldigt lite förutsatt att kranvattnet är drickbart

Jag sitter i ett projekt som jobbar med vattenrening just nu så jag har väl lärt mig en del där, tyvärr inte nederländska. TOC exempelvis är "total organic content" och är i princip bakterier och skit i vattnet. Men vad jag kan utläsa i din rapport har du en hårdhet på 5,6 på ditt vatten (rätt mjukt). 43 klorider och 49 sulfater vilket iaf är balanserat. Kalcium ligger runt 42 och magnesium 8. Sedan verkar de ha klor i ditt vatten varför du bör tillsätta exempelvis antioxin SBT för att ta bort kloret före mäsken. I USA är det vanligt att de kör Campden tabletter för ändamålet. Dock pratar vi 0,3 g/20 L. Det du behöver tillsätta i ditt vatten när du gör humlestinna öl som ipor är exempelvis lite mer sulfater för att få ett förhållande på 2-3:1 mellan sulfater;klorider. Detta är dock inte för NEIPA. Jag rekommenderar dig att skaffa appen Brewsmith i telefonen. Där kan du även se hur mycket fosforsyra/mjölksyra du behöver tillsätta för att hamna runt 5,2-5,6 i pH under mäsken.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Såhär såg jäsningen ut för min amerikanska lager. Landade på ca 4,8 % efter 6 dagar. Nu står den på fat, frågan är om den blir smaskig eller för slibbig med tanke på låg IBU samt 27 % majs.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Man lär sej nåt nytt varje dag. Verkar som läppen på ölflaskor är vikt ner över halsen vid tillverkningen, hade visst fastnat en luftbubbla eller nåt i denhär så den inte gick ihop med halsen ordentligt och en flisa slog loss när jag satte på kapsylen. Tycks hålla tätt, men jag ställde den för sej själv i en 25l jäshink omutifall nåt händer när trycket börjar stiga

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-RpNPzTR/0/6cdd6983/X3/i-RpNPzTR-X3.jpg

Man lär sej nåt nytt varje dag. Verkar som läppen på ölflaskor är vikt ner över halsen vid tillverkningen, hade visst fastnat en luftbubbla eller nåt i denhär så den inte gick ihop med halsen ordentligt och en flisa slog loss när jag satte på kapsylen. Tycks hålla tätt, men jag ställde den för sej själv i en 25l jäshink omutifall nåt händer när trycket börjar stiga

Lite läskigt ändå med glassplitter och öl. Håller tummarna att du inte fick i något i flaskan.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är lite halvskraj för det där med flaskor efter att två av dem exploderade för mig, dock har jag en quad som sitter och ska jäsa klart så ska den få gå på flaska sedan i ett antal månader... Får hoppas på att det inte blir någon olycka med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Lite läskigt ändå med glassplitter och öl. Håller tummarna att du inte fick i något i flaskan.

Knäppte den som förhandsprov igår, inget löst glas i flaskan! Gott som attan blev det med, skulle påstå den var nästan fullt kolsyrad redan

Ikväll brygger jag witbier.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Idag har vi runt 26 i skuggan. Då passar en amerikansk lager av typen pißwasser mycket fint. Orkade aldrig klarna den. Den blir kanske mer klar med tiden. Nova lager var dock en mycket bra lagerjäst. Väldigt neutral ren utjäsning.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Fick slut på 2 av 3 fat i helgen som va och snart midsommar... Tänkte göra en IPA och prova espe kveik jäst, något bra förslag på någonting annat som går väldigt snabbt men ändå smakar bra? (Har en weizen i sista fatet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Fick slut på 2 av 3 fat i helgen som va och snart midsommar... Tänkte göra en IPA och prova espe kveik jäst, något bra förslag på någonting annat som går väldigt snabbt men ändå smakar bra? (Har en weizen i sista fatet)

Vill du ha en lager kan du köra Nova lager jästen. Jäser ut på 6 dagar. Den är ju en mutant så den behöver inte lagras. Annars är det väl en IPA med S-04 som kan gå rätt fort. Eller varför inte en NEIPA? (också S-04). Stigberget har ju släppt sitt recept på deras NEIPA. 10 % havregryn, 10 % flingat vete, resten pilsnermalt. Sedan kör du all humle i hop stand/whirlpool efter flameout i typ 30 min på ca 80 C. Citra, Mosaic och Simcoe tror jag Stigberget körde. Men kör vad du vill. En NEIPA ska ju drickas riktigt färsk så blir ju kanon till midsommar. Jäs med jäskärlet sammankopplat med fatet och tryck sedan över den till fatet om du kan. Då eliminerar du risken för oxidation.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Önskar nästan att jag hade flängt i lite gelatin i faten, fick äntligen både smak och färg rätt i en red ale. Nåja, lär väl ändå dricka >80% av batchen själv men den kunde ha varit roligare klarnad. Lite iaf.

stavning som vanligt
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Junk3/n-B7RZSv/i-wJFsPCJ/0/23eeff04/X2/i-wJFsPCJ-X2.jpg

Önskar nästan att jag hade flängt i lite gelatin i faten, fick äntligen både smak och färg rätt i en red ale. Nåja, lär väl ändå dricka >80% av batchen själv men den kunde ha varit roligare klarnad. Lite iaf.

Ser ju kanon ut! En Ale kommer ändå undan med dis, ser ju bara mer genuin ut då 😉. Du verkar ha ett väldigt mysigt ställe att tappa upp dina öl på också!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Fick för mej att brygga ännu mer sommarblask, en Best Bitter fast med vissa ändringar då jag använde sånt som fanns i skåpen. 4kg vardera pilsner- och pale ale malt, 1kg vardera vienna och havreflingor och "ett par nävar" chokladmalt på det, mäsktemp 64°C i en timme och Galaxy som både bitter- och aromhumle. Hade för lite brittisk jäst hemma så det fick bli US-05. Borde bli runt 3.5-3.6% och lätt i kroppen, perfekt medan man laddar om gräsklipparbatteriet

Bryggdagen förlöpte nästan helt problemfritt tills jag skulle ha liv i min tryckmätare(Kegland KL18388). Efter lite knåpande visade det sej att lödningen till batterifacket spruckit pga kinesisk arbetskvalitet men det var ju lätt fixat ändå. Man kan ju egentligen inte klaga då hela mojängen kostade 17,90€.

Otvivelaktigt sämsta bilden jag laddat upp men jag hade varken ork eller lust att börja rigga stativ eller ens belysning

Bryggverket står och tvättar sej som bäst, sen ska golvet skuras och sen godnatt. Men först ett halvstop svalkande red ale

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3